Biche

Här kommer de sista bilderna från Paris för 2011. De är från sista dagen på jobbet och från en kvällspromenad från hemmet in till smeten.


Sista dagen på American Apparel kändes väldigt konstig. Jag tog med popcorn som överraskning till jobbarkompisarna, samtidigt som jag själv blev överraskad av ett upphittat gameboy som jag hade tagit med till lunshrummet för att ha något kul att göra på rasterna men som försvann när det möblerades om. Klart att det var ödet som bestämde att jag fick se att det kom i rätta händer igen innan jag begav mig iväg.


Min promenad började vid Boulevard Voltaire och traskades sedan vidare förbi Bastille där de sålde sockervadd i blinkande vagnar och barnen åkte i snurrande julkaruseller för att till slut komma till Notre Dame och Seine och lite längre fram på andra sidan floden även; Hotel de Ville.


Himlen var djupblå och mörk men under den lyste all juldekoration upp så att hela staden glittrade. Mitt på en bro över Seine med dess lyktbeklädda kanalbåtar fick jag en liten klump i halsen när jag tänkte på att åka bort från allt.


Där emellan alla ståtligeheter (eller iaf mellan B. Voltaire och Bastille) går man på en gata som heter Rue de Charonne och som är otroligt mysig med en massa små butiker och udda kaféer och barer. I ett av skyltfönstrena stod en rådjursfamilj. Rådjur (eller hind) heter förresten biche på franska och det kan man kalla någon man tycker om.

Säg ditt

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0