The poodles heart

Tji fick jag. Min fredagskväll blev inte ensam och tråkig eftersom jag skuttade över till lägenheten mitt emot och den fina grannen. Vi åt svenska rosa bilar, marabou och lösgodis och sörplade på franskt rött vin. Jag sa fin inledning på helgen och somnade sedan gott.

Idag har jag besökt min första parisiska marknad, vid Porte de Montreuil, och oj vad mycket skräp det finns. På marknaden hade de allt från billyktor, kristallkronor och ugnar till 60-talsklänningar, kamouflageset, shampoo och arabgardiner. Jag kom dit för att hitta några fina, eller fula, hyllor att sätta upp här hemma så att mina nagellack och läppstift slipper ligga i en hög i sängens fotända. Jag kom därifrån med en randig, stickad tröja som jag fyndade tre sekunder in i marknaden. Bra start tänkte jag, men icke. Tydligen har de allt förutom hyllor. Istället åt jag min banan och svishade till La Fayette, mest för att kolla in huset och så.

photo

På Galeries Lafayette finns alla dyra märken du kan utantill så jag tänkte mig få se mest europeiska snobbar med rockar och blev förvånad när jag mest såg svinrika asiater med täckjackor. Det kryllade av dem, de stod i kö för att komma in på Longchamp och klämde på LV-väskor hit och dit. Det kanske är det roligaste att göra i Paris om man har åkt ända från södraste söder, att gå i en galleria, jag vet inte. Det fanns såklart några snobbiga européer också, men inte lika många. Jag fick t.ex. syn på en kvinna i en rutig pennkjol och prydlig hästsvans komma uttrippandes från Louis Vuitton med väldigt snabba steg. I handen balanserade hon en bricka med ett glas som såg ut att innehålla apelsinjuice och jag blev otroligt nyfiken vad hennes mål var så jag följde efter med lika raska steg. Hennes slutdestination blev ett litet "LV-stånd" med klockor och smycken och mitt i "ståndet" satt två män vid ett bord, en som kund och en som försäljare. Jag ska också köpa smycken på Louis Vuitton tänkte jag. Apelsinjuice på fat, snacka om service.

Jag blev dock inte mätt av att stå och hungra över ouppnåliga Chloé-väskor (trots att det var halva priset) så jag susade snabbt hem igen.

Säg ditt

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0